Krisztián meglehetősen elvetemült Bogaras. Ráadásul nem követi a kitaposott ösvényeket. Most a fejébe vette, hogy neki nagyon tetszik ez a Porsche-stlye olajszűrő megoldás, és eköré kezdte el felépíttetni a ’66-os Bogarába az 1.6-osra bővített lökettérfogatú motort.
Krisztián magával a motor felépítésével a Bogaras körökben elismert Borlay Buddie’s Garage-t bízta meg, akik a tőlük megszokott precizitással és Krisztián maximalizmusának is teljes mértékben megfelelő minőségben rakták össze a motort.
Röviden az átalakításokról:
– 1.6-os lökettérfogat
– Teljesen egyedileg hangolt, nagyon karakteres hangú, de semennyire sem hangos, rozsdamentes kipufogórendszer
– Egy korai változatokból való, sokkal progresszívabb karakterisztikájú, nem-vákuumos gyújtáselosztó
– Porsche style olajszűrőegység
– És a lényeg, hogy erre így már a gyári karburátor nem fért fel, tehát más megoldással kellett élni
Gyárilag egy darab, központi karburátor van a Bogarakon, lökettérfogattól függően, 28, 30, 31 vagy 34mm-es átmérővel. Az alábbi képen látható egy gyári motor.
Szóval mivel a központi karburátor nem fért el, a kínálkozó megoldás a 2db, a hengerek felett elhelyezett karburátor volt. De Krisztián nem akart ikerkarburátort, mert ő krúzolni szeret és az ikerkarburátor azért kényesebb, mind beállítás, mind karbantartás, mind javítás oldaláról. Így jött egy olyan megoldás, hogy kerüljön fel 2db egytorkú Solex 34 PCI karburátor. Ez ugye egy egyszerű, egytorkú konstrukció, de végeredményében mégis duplázza a torok-keresztmetszetet.
Van is Németországban egy erre specializálódott karburátoros, aki ilyen átalakításokhoz kínál komplett szetteket. Ezeket a karburátorokat egyébként a korabeli NSU-kon és 02-es BMW-ken használták előszeretettel – különböző kivitelekben.
Meg is érkezett a szett, fel is került a motorra és Csanádék kezei között, első indításra rögtön szépen is viselkedett. De egyszer csak elkezdett hebegni-habogni-dadogni. Játszottak vele, de nem a karburátor a specialitásuk, így megkértek, hogy bogozzam már ki a problémát.
Van az úgy, amikor rögtön ágyúval a verebek ellen módszer szükségeltetik, így problémás oldalhoz közelebbi oldalon, rögtön rádugtam a szélessávú lambdaszondát, és úgy kezdtem neki. Már rögtön furcsa volt, hogy egy jó alapjárati lambda után, kisgáznál rögtön elszegényedett, majd közepes fordulatnál közel gyulladásképtelenségig dúsult, ellenben magas fordulaton már közel aggasztóan elszegényedett. A szélsőségesen változó karakterisztika nem tetszett.
Egy-két óra diagnosztizálás után jött az, hogy cseréljük már fel a két karburátor között a fedelet. És láss csodát, a mért oldalon rögtön teljesen kisimult a lambda, szinte végig egy nagyon szép 0,95-1,00 körüli lambdát hozott.
Tehát akkor A FEDÉLBEN VAN A BAJ !
Túlfolyásra tippeltem, így asztalra tettem a karburátor-fedelet, átnéztem, majd végül egy leforrasztott tűszeleppel nyomás alá helyeztem.
Örültem, hogy megtaláltam a probléma okát. Javítottam, és összerakva, lepróbálva mentem felrakni a motorra. De a tünet változatlanul megmaradt. Ilyenkor jön a fejvakarós „pingvinezés”…
Ilyenkor mindig összefüggést keresek. Hogy mire reagál a tünet. Minek hatására változik a jelenség. És egy nagyon furcsa véletlen kapcsán vettem észre, hogy a hebegés-habogás az egyik fedélcsavar meglazításával megszűnik; meghúzására előjön. Az alábbi videón látszik is, hogy
– Kiindulási állapotban szépen jár a motort, tartja a 0,88-as alapjárati lambdát
– Meghúzom a fedélcsavart és egy kis gázadás után elkezd nőni a lambda
– Röviddel ezután a motor járása is dadogóssá válik
– És miután meglazítom ugyanazt a fedélcsavart, rögtön kisimul a motor járása
Adott fejtörést, hogy mi az összefüggés a keverékképzés és az adott fedélcsavar meghúzása között. De végül meglett a válasz.
ÚSZÓHÁZ-SZELLŐZTETÉS. Vagyis pontosabban annak a hiánya.
Célirányosan elkezdtem keresni a két fedél közötti különbséget. És bele is találtam. A baloldali képen a baloldali hengersor karburátorának a fedele látható. A jobboldalon a jobboldalié. A jobboldali karburátoron nincs meg az úszóház-szellőztetésnek a csatornája.
Vagyis azért folyik túl, amint meghúzom a fedélcsavart, mert onnantól egy hermetikusan lezárt légbuborék alakul ki az úszóházban, és ahogy nyomja be az benzinpumpa a benzint, úgy helyeződik nyomás alá az úszóház is. És innentől pedig a 0,3bar nyomású légbuborék szépen nyomja le folyamatosan a benzinszintet, valamint a benzint is be a torokba…
És amint kialakításra került az úszóház-szellőztetés jobb oldalon is, egy csapásra megszűnt a probléma is. És ilyen lett a motor a nap végére.
Hát ilyen dolgokba lehet belefutni és ezért nincsen „CSAK BE KELL ÁLLÍTANI A KARBURÁTORT”…
– Geree –