Egy gyári motor minden esetben sok, egyedi specialista, vagyis a saját szakmai területén nagy tudással és tapasztalattal bíró mérnök munkájának az eredménye. Amit
– koncepcionálisan kitaláltak
– megfelelő tudással és tapasztalattal megterveztek
– és a legyártás után végtelen teszteknek vetettek alá,
hogy a motor megbízhatóan és tartósan tudja azt, amire kitalálták és amit várnak tőle.
Amennyiben arra szánja magát az ember, hogy egy ilyen, rendszer szinten megalkotott koncepciót módosítson, koncepcionális átgondolást igényel.
A fő kérdés nem az, hogy mit akarunk a motorban változtatni, hanem mindig az, hogy
MILYEN KARAKTERT SZERETNÉK KAPNI A MOTORTÓL?
Másképp megfogalmazva, mire és hogyan szeretnénk használni az autót? Mert erősen nem mindegy, hogy az egyetlen, napihasználós családi autót akarjuk „tuningolni”, amivel a párunk naponta hozza-viszi a gyereket az oviba? Vagy van olyan szerencsénk, hogy hobbiautóról beszélünk, aminél eldönthetjük, hogy mikor, mire és hogyan akarjuk használni? És nem kevésbé fontos kérdés, hogy mire és hogyan használjuk? Zártpályán csapatjuk? Hobbiautóként, közúton használjuk, de szeretnék karakteresebb viselkedést, mint a gyári motor? Vagy csak a családdal szoktunk „a Velencei tóhoz járni fagyizni”.
Egy egyedi motor építése vagy „csak” a gyári motor/gyújtás/üzemanyagrendszer átépítésének eredménye már az előtt eldől, hogy egyáltalán egy csavarhúzót a kezünkbe vennénk. Mert ha „csak tuning-alkatrészeket építünk be”, nem pedig egy megfelelően megfogalmazott koncepciót taposunk végig, akkor akár milliós összegek ráköltését követően, a használatkor jön a fekete-leves, hogy
DE HÁT ÉN NEM ILYEN LOVAT AKARTAM…

Mert ezer kérdés merül fel.
– Hogyan határozza meg a löket és a feltöltés az elérhető maximális fordulatszámot?
– Hogyan hat a motor karakterisztikájára a szívócső hosszának és keresztmetszetének a hányadosa?
– Miért jó vagy nem jó a magas sűrítés?
– Miért jó vagy nem jó a „nagy” vezérműtengely?
– Hogyan módosítja a nyomatékgörbét egy sporttengely?
– Mire jó és mire nem jó az ikerkarburátor?
– Kell-e nekem légtölcsér és egyáltalán mit is csinál?
– Polírozzam-e a szívócsövet?
– Szükséges-e módosítani a gyújtás-karakterisztikát?
– Sportvezérműtengelynél vagy sűrítésnövelésnél van-e szükségem fokolókerékre?
– és akkor még meg sem közelítettük az olyan mélységeket, hogy milyen motorhoz mekkora karburátor/venturi szükséges, vagy épp hogyan függ össze a karburátor tűszelepének az átmérője az emulziós cső kialakításával.

Mivel nagyon sok, a felhasználáshoz viszonyított, koncepcionálisan elrontott, egyedi motorba futok bele, ezért kínálom a bő húsz évnyi, autóipari, belsőégésű motorok fejlesztésének a terén is szerzett elméleti tudásomat, valamint az ezzel párhuzamosan a saját hobbim által szerzett gyakorlati tapasztalataimat egy építés/átépítés megkezdése előtt egy megfelelő koncepció megfogalmazásához.

Amennyiben szeretnél egyedi átalakítást tenni a veterán/oldschool motorodra/motorodba, de a fentebbi kérdések elbizonytalanítottak és mielőtt belekezdesz az igen költséges kiadásokba, szeretnél egy koncepcionális irányt felállítani, hogy az átépítés végül valóban azt adja, amit szeretnél kapni tőle, keress bizalommal.
– DÁLOKI Gergely –