Tuning. Amióta az autó létezik, létezik a tuning fogalma is. Napjaink gyakran értelmetlen lóerő-hajhászásában a lelkes, ámbár laikus hobbiautó-fanatikusoknak szinte mindent el lehet adni, amire ráírjuk, hogy tuning, vagy a csomagoláson rajta áll egy százalékjellel kiegészített, szépen csengő kétjegyű szám. Na de mi is történik a motoron belül, amikor több lóerőt szeretnénk kapni?

Valójában teljes mindegy, hogy sportlégszűrőről, hangolt kipufogóról, sűrítésnövelésről, feltöltésről, sportvezérműtengelyről, stb beszélünk, mindennek az alapja innen indul:

P = M · ω

Mit is jelent ez a képlet?
P: a motornak az adott fordulathoz tartozó, leadott teljesítménye [kW];
M: a motornak az adott fordulaton megjelenő nyomatéka [Nm];
ω: szögsebesség [1/s]; ω = 2 · PÍ · n, ahol n = a másodpercenkénti motorfordulat.

Mit is jelent ez a matematikai összefüggés? Mivel a teljesítmény az adott szögsebesség, és eme fordulaton leadott nyomaték szorzata, így triviálisan adódik, hogy ha teljesítményt szeretnénk növelni, akkor három lehetőségünk van:

  1. Az adott fordulathoz tartozó nyomaték (M) emelése, így a szorzat egyik tagjának az emelkedése miatt fog nőni a teljesmény is. Egyszerű az összefüggés: ha 20%-kal emelkedik a motor által az adott fordulaton leadott nyomaték, akkor ezen a fordulaton 20%-kal fog nőni a teljesítmény is. Ennek a tipikus megvalósítási módszere a feltöltés.
  2. A fordulatszám emelése. Ha egy motor egy adott nyomatékot nem 4000rpm-nél ad le, hanem 5000rpm-nél, akkor a nyomaték állandósága mellett, mivel a szorzat másik tagja 25%-kal emelkedett, ezért a teljesítmény is 25%-kal fog emelkedni. Ennek a tipikus megvalósítási módszere a nagy nyitvatartási idejű vezérműtengely
  3. A szorzat mind a két tagját növeljük. Így hogy ha egy motor maximális nyomatékát egy sporttengellyel eltoljuk 25%-kal magasabb értékre; és eközben még egy feltöltéssel a motor maximális nyomatékát is emeljük 20%-kal, akkor a motor 1,25 x 1,2= 1,5, vagyis másfélszeres teljesítményt fog leadni az eredeti konfigurációhoz képest.

A főtengelyen megjelenő plusz lóerők egytől egyig levezethetőek ezzel a képlettel. Ha ezt a képletet érted, és bármilyen, teljesítménynövelő célzatú alkatrészcserén, módosításon töröd a fejed

TEDD FEL A KÉRDÉST, hogy ez most a motor nyomatékát vagy fordulatszámát fogja növelni?

Ha egyik sem, akkor nem fog teljesítményt növelni. Pont.

Nézzük meg számokban, egyszerűen:
Adott egy motor, aminek
– a maximális nyomatéka 150Nm
– és amit 4000-es fordulaton ad le.

Mekkora teljesítményt ad le a motor ezen a fordulaton?
A 4000-es percenkénti fordulat = 66.67 1/s. Így adódik, hogy

P = 150 · 2 · 3.14 · 66.67 = 62.8kW
ami lóerőben kifejezve 85 darab lóerő.

Fordítsuk meg a képletet! Vegyük alapul ugyanezt a motort, amely 6000-es fordulaton 115 lóerő. Mekkora az ehhez a fordulathoz tartozó nyomatéka? A 115 lóerő = 85kW, a 6000-es percenkénti fordulat pedig 100 1/s. Ebből máris számítható, hogy:

M = 85000 / 2 / PÍ / 100 = 135Nm.

Innentől pedig már el lehet merülni az okfejtésben, hogy mi milyen módon járul(hat) hozzá a teljesítmény emeléséhez.

  • Sportvezérműtengely -> Motorfordulatot növel
  • Feltöltés -> Nyomatékot növel
  • Sportlégszűrő -> szívóoldali fojtást csökkent, tehát hengertöltöttség által nyomatékot növel
  • Sportkipufogó -> Öblítési fojtást csökkent, tehát hengertöltöttséget növel
  • Elektromos vízpumpa -> főtengely végéről levett veszteségi nyomatékot csökkent, így a leadott nyomatékot növel
  • EGR kiiktatás – > az égéstérbe jutó elégetett gázok helyére is égésben részt vevő, “éghető” levegő jut, így növelhető az üzemanyag mennyisége, ami a nyomatékot növeli
  • Fokolókerék -> a vezérlési szögek módosításával a nyomatékgörbét tologatja alacsonyabb, illetve magasabb fordulatszám felé, így mivel egy bizonyos tartományon belül képes emelni az adott nyomatékhoz tartozó fordulatot, így fordulatszám-emeléssel növelheti a teljesítmény

Szóval ha tudatosan szeretnél tuningolni, ez legyen a kályha, innen indulj. Tedd fel a kérdést:

Nyomatékot vagy fordulatszámot növel a módosítás?

– Geree –