A tuning elméleti megközelítésének szintén egy rendkívül meghatározó sarokpontja a két különböző égési körfolyamatnak a teljesítmény-szabályozása. Mit is értek ez alatt? Lássuk!

Az Otto motor teljesítmény-szabályozása MENNYISÉGI alapú. Ez azt jelenti, hogy egy adott (közel) állandó benzin-levegő arányú keverék mennyiségének a módosításával érjük el a különböző üzemállapotokban a motorból kivenni szándékozott teljesítményt. Magyarul, ÁLLANDÓ a KEVERÉSI ARÁNY, és a gázbowden másik végén egy fojtószelep található, amivel szabályozzuk a motorba jutó, állandó keverék mennyiségét.

Ezzel szemben, a DIESEL motor teljesítmény-szabályozása MINŐSÉGI alapon történik. Vagyis az alapelv egyszerű megértése érdekében, vegyünk alapul egy klasszikus szívódízel motort. Ezen nincs fojtószelep. A gázbowden másik végén az adagoló található, vagyis a gázpedállal az adagoló által a motorba jutó üzemanyag mennyiségét változtatjuk – de a motorba jutó levegő mennyisége egy adott fordulaton minden körülmények között ugyanannyi, így változó keverési arányt valósítunk meg.

A két körfolyamat közötti különbség megértése alapvető a tuning szempontjából. De ezt a keverés arányról szóló cikkben taglalom tovább.