Egy érdekes témát lovaglok meg, a magas fordulat legfőbb problémáját, a szeleprugó gyengeségét, és az emiatti szelep-ellibegést. Nézzétek meg az alábbi videót, és emésztgessétek nyugodt perceitekben.

Érdemes megfigyelni több dolgot is:
– Egyrészt a működő menetek hogyan libegnek egymáshoz képest is
– Hogyan forog a rugó
– Hogyan képes forogni a szelep még zárt állapotában is
– Hogyan képes a hullámzó rugó még a kézzel teljesen rugalmatlannak tűnő szelep szárát is hajtogatni
– Hogyan pattog a szeleptányér az üléken a zárás után

És végül még egy video, ahol szépen látszik, hogy a szeleprugó egyes menetei mennyire külön életet élnek egymáshoz képest…

Innentől már sok dolog megválaszolást nyer a fordulatszámmal, mint korláttal szemben. És akkor képzeljük el, hogy egy hengerenként négyszelepes motor ca. 30g-os szelepével szemben egy amerikai drag motor 60-as tányérral rendelkező szívószelepe mekkora tömeg, és micsoda erő kell annak a helyén tartásához. És innentől már az is kézenfekvő, hogy itt minden gramm számít. Csak egy gyors példával hadd éljek: a saját motoromban csak az a tény, hogy a 28g-os gyári acél retainer-t kicseréltem egy 11g-os alura, majd egy ezresnyi fordulatszám-emelkedést jelentett az ellibegésig. Így most kb. 7500-nál van ez a határ. S ha egy minőségi szelep-alapanyagból a gyári 8-as szárátmérőt 7-esre cserélném, az újabb további 10g-ot jelentene, ergo meglovagolható lenne már a 8000 is. És akkor még nem nyúltunk a 95g-os szelepemelőkhöz és a hasonlóan nehéz, nem görgős ágyazású himbákhoz sem.

Szóval a fordulatnövelés általi teljesítményvadászat alapja nem elsősorban az erősebb rugó, sokkal inkább a könnyebb alkatrészek irányában keresendő.

– Geree –