Manapság egyre nagyobb a piaca a (30-)40 évnél idősebb klasszikusok restaurálásának, és egyre inkább márka és típusfüggetlenül. A restaurálás azt jelenti, hogy az utolsó csavarig minden teljesen eredeti állapotába kerül visszaállításra. Az utolsó alkatrészig való szétszerelést követően, a funkcionális javításon túl az esztétikai megjelenés is kiemelt hangsúllyal van kezelve. Az alu / spiáter alkatrészekről eltűnnek a külső behatások általi lerakódások, felület-elszíneződések, és persze az acél alkatrészek is a gyárival egyenértékű galvanizálás után kerülnek újra beépítésre.

Egy Skoda 120-ason szolgáló Jikov-hoz még bátran nyúl hozzá az ember, hisz 20 évvel ezelőtt még hétköznapi szinten találkoztunk vele:

De van, hogy olyanhoz kell nyúlni, ami a nagyszüleim születését is megelőzi. Egy ’29-es „Ford A” modellnek az emelkedőáramú karburátora. Nem egy bonyolult szerkezet, de mivel nem esőáramú, hanem emelkedőáramú, ezért át kell gondolni, hogy mi-mit-miért-hogyan csinál:

A Peugeot 302-est ’36-’38-ig gyártották. Ez még abból az időből származik, amikor nem voltak kiforrott, bevált, egységesen alkalmazott megoldások, hanem gyártóként egyedi, sajátságos megoldások, próbálkozások voltak bizonyos funkciók megvalósítására (pl. a szivató-egységbe integrált, az utastérből, menet közben állítható keverési arány). Ezek nagyban eltérnek a később bevált, és egységes megoldásoktól, így ezen szerkezetekkel kapcsolatos munkáknál a felszerelés utáni megfelelő működés elérése szempontjából is kulcsfontosságú megérteni az egyes részegységek működését:

És a 302 után egy óriási ugrással jutunk el a karburátoros éra aranykorába, aminek a bonyolultságát rendkívül jól tükrözi az alábbi, már félig összerakott Zenith INAT, ami egy Peugeot 504-esben fog majd mosollyá konvertálni minden benzincseppet:

És van, amikor egy századelőről származó, állanüzemű munkagép üzemanyagellátása betegeskedik. Érdekessége, hogy mivel állandóüzemű, így nincs is klasszikus értelemben vett alapjárati rendszere, csak alacsoyn fordulati normálüzeme. További érdekessége a „golyóscsap” jellegű fojtószelep, valamint hogy minden alkatrésze rézből készült:

A különlegességek sorába bátran beállhat ez a klasszikus Bentley-t kiszolgáló, ős-SU karburátor is, ami szintén nem a nagyszámú alkatrészei végett igényel odafigyelést, hanem a kétütemű motorokhoz hasonlóan, a kifogástalan működés eléréséhez elengedhetetlen az egyes részegységek működésének a megértése: