A hosszú évtizedeken át az autók üzemanyagellátását uraló karburátoros időszak legvégén, az emissziós elvárások, a finom járás és a kényelmes használat iránti igény végett nagyon sok, bonyolult megoldásra kényszerültek a karburátorgyártók. Az ezeket leginkább tükröző típusok a német és japán gyártók példányai voltak. Ezek közül a leghírhedtebb a Pierburg-Solex-Zenith triumvirátus névjegye alatt készülő karburátorok, valamint a japán Aisan, Keihin, Mikuni karburátorok. Ezek között ugyanúgy megtalálható a teljesen mechanikus, de végtelen mennyiségű vákuummal vezérelt megoldások ugyanúgy, mint az elektromosan, elektronikusan, akár lambdaszondával vezérelt megoldások is. Ezeknek a hibafeltárásához az első és elengedhetetlen lépés az adott autóban lévő rendszer működésének a megismerése, kiismerése, mert enélkül legjobb esetben is csak “kalmopirinezni” lehet, vagyis csak a tünetet lehet kezelni, ami számos esetben nem csak nem oldja meg az eredeti problémát, de újabbakat generál.

A bonyolult megoldásokkal megvalósított funkciók a német típusok között jellemző tipikusan a Solex-Pierburg 2B, 2E változatok között találhatóak meg. Az alábbi két kép a 2B típusról készült, míg az alatta szereplő videó a már fojtószelep-állás érzékelővel, és mind a fojtószelepre, mind a szivató pillangószelepére ható léptetőmotoros kivitelről készült.

Az általánosságban ördög művének tekintett japán karburátorokat is emberek tervezték, így ettől sem rettenek meg. Szerencsére elmondható, hogy márkától, típustól függetlenül, a gondolkodásmód eléggé jellemző és meghatározó, így nagyon hasonló megoldásokat lehet felfedezni akár az Aisan, akár a Keihin, akár a Hitachi karburátorokon. Ezen típusok többféle változatai is ugyanúgy megtaláltak már, mint az alattuk említett, változó torok-keresztmetszetű karburátorok is.

Szintén egy érdekes irány volt a Stromberg / SU karburátorok alternatívájaként fejlesztett, egyrészt a Ford saját fejlesztésű, “variable venturi”, más néven Ford VV karburátora; mind pedig a Toyota / Mitsubishi kooperációjából született, változó torok-keresztmetszetű karburátora. Ezek másképp működnek, mint a klasszikus alapelveken működő karburátorok, és ezeket is nagyon el tudták bonyolítani.