A benzinmotorok üzemanyagaként használatos folyadékok tökéletes elégetéséhez tartozik egy adott sztöchiometrikus keverési arány, amiról itt már írtam: https://daloki.hu/2023/01/02/lambda-a-keveresi-arany/

És ez az arány más a benzinnél, más az etanolnál, más a metanolnál, és más ezek keverékénél is. Viszont az üzemanyag-ellátó rendszer nem látja, hogy milyen üzemanyaggal dolgozik, csak a lambda-szonda visszajelzése alapján próbál korrigálni. Ha van olyan széles a korrekciós “ablak”. De hogy is néz ki a különbség számokban?

A második sorban látjátok a tesztüzemanyagok sztöchiometrikus keverési arányát.

A tiszta benzinnél, amit E0-lal jelöltek, mérnöki kerekítéssel élve, ez az arány 14,6 : 1-hez. Vagyis 1kg benzin elégetéséhez 14,6kg levegőre van szükség.

Az E10 esetében ez az arány már csak alulról nyaldossa a 14 : 1-es értéket.

Míg az E85 esetében ez még 9,8 : 1 érték sincsen.

Mit jelent ez a használat során? A motor nem kérdez, csak beszív annyi levegőt, amivel pont megtelnek a hengerek. De a tiszta benzin és az E85 között közel 50%-nyi különbség van az adott, egységnyi levegő tökéletes elégetéséhez tartozó üzemanyag mennyiségében. Az E10 esetében már csak 4,2% a többlet-felhasználás.

Vagyis azzal, hogy a tiszta benzin helyett már 10% etanolt tartalmaznak a benzinek, azonnal 4,2%-kal megnőtt a fogyasztás.

És itt érkezik a válasz, hogy a régebbi autók, kezdve a karburátoros jószágok egy jelentős része, miért köhög az E10-től, és miért megy a prémium E5 benzinekkel. Mert az E5-ben csak 2,1% az alkohol, és a 2%-os keverék-elszegényedés esetén még egy nem szabályzott keverékképzésű rendszer mellett is a használható tartományban marad az égés. A bő 4%-os eltérés már okozhat problémákat az olyan, nem szabályozott keverékképzésű rendszereknél, amit eleve szegénykeverékesre terveztek, lévén ezzel a 4%-os továbbszegényítéssel az AFR már nyaldossa gyulladóképesség határát.

De mi a helyzet a hőértékkel, vagyis az üzemanyagok energiatartalmával? Az etanol kilogrammonkénti hőértéke eleve kisebb, mint a benziné. Az E10 kilogrammonkénti energiatartalma a fenti számok alapján nagyjából 3,9%-kal kevesebb, mint 1kg benzinnek. De mivel a tökéletes égéshez 4,2%-kal több üzemanyag kell, ezért az alkoholos keverés energiaegyenlege +0,3%.

Tehát összegezve, a tiszta benzin helyett E10-et használva, 0,3%-kal lesz erősebb lesz ugyan a motor, de a fogyasztás 4,2%-os növekedése árán. Vagyis ha sima, egyszerű, fapados E10-et használsz, akkor a legolcsóbban tankolsz, de a fogyasztáson úgy is elbuksz 4,2%-ot.

Ha E5-öt használsz, akkor csak 2%-kal nőne a fogyasztásod, de hogy a prémium benzin érezhetően jobb legyen, ezért megfelelő összetevőkkel növelik a hőértékét, így az érezhetően erősebb motor mellett, mérhető fogyasztás-csökkenést tud produkálni az E10-hez képest. Cserébe viszont szabad szemmel is jól láthatóan drágább, mint az E10.

Zseniálisan ki van találva, hogy hogyan lehet elérni, hogy önszántából is drágább üzemanyagot tankoljon az ember, nem?

Azt már csak bónusz a tudatos fejlesztés mellékhatásaként(?), hogy az E10 etanolt tartalmaz, ami kiválóan felveszi a nedvességet, akár a levegőből is, és a tapasztalatok alapján 3 hónap után már képes megromlani, vagyis kicsapódnak belőle az illékony anyagok, és a megmaradt anyag, ami felvette a vizet, meg már egyre nehezebben lesz begyújtható.

A legutolsó információim alapján az E5 valami másfajta alkoholt tartalmaz, ami nem veszi fel a vizet, így a nem változik az összetétele, jóval kisebb hajlandósága a megromlásra.

– Geree –